הכסף שלכם שוכב בעו"ש או בפק״מ? תמשיכו לממן את הבנק
- Gadi Gertel

- 19 במאי
- זמן קריאה 3 דקות
כל בעל עסק מכיר את התחושה הזו: עבדתם קשה, סגרתם עסקאות, גביתם תשלומים, ובסוף החודש יש יתרה יפה בחשבון העו"ש. אתם מרגישים בטוחים. הכסף שם, נזיל, "שומר על עצמו".
אבל הנה האמת הכואבת שאף בנקאי לא יספר לכם מרצונו: בזמן שהכסף שלכם "ישן" בעו"ש, הבנק ער לחלוטין – והוא חוגג עליו.
הבנקים בישראל לא באמת צריכים שתסגרו את הכסף בפיקדונות ארוכי טווח ומגבילים. נוח להם מאוד שהכסף שלכם יושב בעו"ש באפס אחוז ריבית. למה? כי עם הכסף הזה הם ממנפים את עצמם, מעניקים הלוואות בריבית דרקונית לעסקים אחרים (או אפילו לכם), וגורפים רווחי עתק. הגיע הזמן להפסיק לפחד משוק ההון ולהבין איך לגרום לכסף שלכם לעבוד בשבילכם – כבר ממחר בבוקר.

השיטה: איך הבנק מרוויח מהפחד שלכם?
המערכת הבנקאית בנויה על תיווך פיננסי, אבל בשנים האחרונות זה הפך לכביש חד-סטרי. כשאתם משאירים יתרות זכות בחשבון, הבנק משתמש בהן כבסיס למתן אשראי. הוא לוקח את השקל שלכם, מלווה אותו למישהו אחר, ומרוויח עליו אחוזים יפים.
ומה אתם מקבלים בתמורה? במקרה הטוב, "הצעות השקעה" עלובות מהיועץ בסניף.
נתיבי ההשקעה ה"בטוחים" (והלא אפקטיביים) שהבנק יציע לכם:
פיקדונות בנקאיים לטווח ארוך: יסגרו לכם את הכסף לשנה או יותר, יתנו לכם ריבית שמגרדת את הרצפה, ובזמן אינפלציה – הכסף שלכם פשוט מאבד מהערך שלו בכל יום שעובר.
קרנות נאמנות עם דמי ניהול מנופחים: קרנות הבית של הגופים הפיננסיים, שבהן דמי הניהול אוכלים כל חלקה טובה בתשואה, במיוחד בסביבת שוק תנודתית.
השורה התחתונה? הבנק מציע לכם מסלולים שמשרתים בעיקר את האינטרס שלו: להשאיר את הכסף אצלו, בשליטתו, תוך סיכון מינימלי עבורו ומקסימום רווח על הגב שלכם.
המשמעות הכלכלית: העסק שלכם מפסיד פעמיים
כשעסק משאיר מאות אלפי (או מיליוני) שקלים בעו"ש או בפיקדונות כושלים, הוא סופג פגיעה כפולה:
שחיקה ריאלית: כוח הקנייה של הכסף יורד. 100,000 ש"ח בעו"ש היום, שווים פחות בשנה הבאה.
עלות אלטרנטיבית: הכסף הזה יכול היה לייצר הכנסה פסיבית שתממן את השיווק שלכם, את השכירות, או את העובד הבא.
כשעסקים קטנים ובינוניים נשחקים כלכלית, המשק כולו נפגע. פחות השקעות, פחות צמיחה, ויותר חנק אשראי.
שוק ההון הוא לא קזינו – הוא כלי עבודה נזיל
הסיבה המרכזית שבעלי עסקים נמנעים משוק ההון היא הפחד. אנחנו שומעים "שוק ההון" ומדמיינים משברים, קריסות והימורים. אבל האמת היא אחרת לגמרי. שוק ההון מציע פתרונות נזילים, חכמים ובטוחים בהרבה ממה שהבנק רוצה שתכירו, גם לטווחים קצרים.
ניפוץ מיתוס: אתם לא חייבים לנעול את הכסף ל-5 שנים כדי לראות תשואה. אפשר להשקיע באפיקים נזילים לחלוטין, שבהם הכסף זמין לכם "מהיום למחר" במקרה של הוצאה עסקית בלתי צפויה.
האפיקים הנזילים שאתם חייבים להכיר:
קרנות כספיות: האלטרנטיבה המודרנית לעו"ש ולפיקדון. הן מציעות נזילות יומיות, דמי ניהול אפסיים (או נמוכים מאוד), ותשואה שעוקבת אחרי ריבית בנק ישראל. הכסף לא נעול, והוא מניב מהיום הראשון.
קרנות מחקות מדדים (ETFs): השקעה שמפזרת את הכסף שלכם על פני מאות החברות הגדולות בעולם או בישראל (כמו מדד S&P 500 או ת"א 125). רמת סיכון מבוקרת, דמי ניהול נמוכים ונזילות מלאה.
אג"ח ממשלתי קצר טווח: דרך בטוחה לקבל תשואה ידועה מראש, עם אפשרות למכור את נייר הערך בכל יום מסחר.
איך מתחילים? הצעדים הראשונים לעצמאות פיננסית
כדי להפסיק להיות הפרה החולבת של הבנק, אתם לא צריכים להפוך לוול-סטריט גורו. אתם רק צריכים לפעול בצורה עסקית רציונלית:
ממפים את הצרכים: הגדירו איזה סכום מהווה את "כרית הביטחון" המיידית של העסק, ואיזה סכום סתם שוכב ללא תכלית.
מתחילים בקטן: לא צריך להעביר את כל הקופה ביום אחד. מעבירים סכום ראשוני לאפיק נזיל וסולידי (כמו קרן כספית) ורואים איך המערכת עובדת.
מפזרים סיכונים: לא שמים את כל הביצים בסל אחד. משלבים בין אפיקים סולידיים לחלוטין לאפיקי צמיחה מבוקרי סיכון.
לוקחים ליווי מקצועי ואובייקטיבי: יועץ השקעות פרטי או משרד ייעוץ פיננסי שאינו תלוי בבנק, יתאים לכם אסטרטגיה שטובה לעסק שלכם – לא ליעד המכירות של הסניף.
השורה התחתונה
הכסף שיושב לכם בעו"ש כרגע הוא כוח. השאלה היא של מי הכוח הזה – של הבנק, או של העסק שלכם?
אל תיתנו לפחד או לחוסר ידע להשאיר אתכם מאחור. שוק ההון הישראלי והעולמי נגיש, נזיל ומציע פתרונות מצוינים לעסקים שמבינים את חוקי המשחק החדשים. כבר מחר בבוקר, הגיע הזמן להעיר את הכסף שלכם. גדי גרטל *התוכן במאמר זה מייצג דעה בלבד ואינו מהווה ייעוץ מקצועי או המלצה לפעולה בשוק ההון. המידע אינו מחליף ייעוץ אישי ומותאם אישית לצרכי העסק שלכם.



תגובות