top of page
תמונת הסופר/תGadi Gertel

ירחון איגוד התכשיטנים פברואר 2018

חברים יקרים

ברכות לחברים החדשים שהצטרפו לאיגוד החודש

פורים שמח

יהלומי מעבדה תופסים תאוצה – הנושא החם ביותר בתעשיית התכשיטים בעולם לא יורד מהכותרות ולו בשל הנתון שכתבתי בירחון הקודם, מחזור המכירות 2017 של יהלומי המעבדה בארה”ב הסתכם ב- 3.89 מיליארד דולר. למה זה צריך לעניין אתכם ? מפני שטבעת סוליטר עם יהלום מרכזי במשקל 1 קראט (צבע וניקיון זהים) תימכר כיום לצרכן ב- 4500$ במקום יהלום טבעי ב- 8000$, הנושא מלחיץ את תעשיית היהלומים העולמית וכבר נכתב לו נוהל אתיקה חדש להגדרת המילה “יהלום” כטבעי בלבד ונרשם בתקן בינ”ל שיוצג בחנויות התכשיטים. על אף שיהלום מעבדה אמיתי לכל דבר לא ניתן עוד להגדירו כ”אמיתי” אלא כיהלום מלאכותי. נו? אני מאמין שהמחיר ינצח.

חובת רישום יבואנים – החל מתאריך 1.4.18 יבואן לא יוכל לייבא סחורות ללא רישום במאגר היבואנים של משרד הכלכלה, אז…נא להירשם בהתאם בקישור הזה.

בכל שתי שניות נמכר מוצר ע”י מוכר ישראלי ב- eBay – עוד הוכחה למעבר המהיר למכירות ברשת האינטרנט התפרסמה החודש בחדשות בעקבות השינוי הגדול בתרבות הצריכה בענף האופנה. רשתות חנויות האופנה עומדות בסכנה קיומית כך נאמר בכתבה וכ- 80 חברות אופנה מתקשות לבסס את עתידן בתצורה הנוכחית. המעבר לקניות באינטרנט חייב להיות בסדר עדיפות עליון אצלכם, תתעוררו כמה שיותר מהר.

ציטוט מהכתבה: “10 הקטגוריות המובילות של המוכרים הישראלים בeBay שהוצגו היום לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת הן: ביגוד, צעצועים ומוצרי תינוקות, אביזרים לבית ולמטבח, גאדג’טים ואלקטרוניקה, בשמים, מוצר פנאי טיולי ושטח, יהלומים ותכשיטים ועוד.”

האיגוד סינן חברות המתמחות בהקמת אתרי מכירה, פעילויות שיווק ברשתות החברתיות, פתרונות שיווק שונים ועוד, במחירים עדיפים לחברים.

כנס מכירות אונליין של לירן וייס – המרצה המפורסם עורך כנס שנתי עם תוכן מקצועי לפיתוח מיומנויות המכירה והשיווק נטוורקינג ומפגשים אנושים עם קהילת המוכרות והמוכרים באטסי. לפרטים. בקופון כתבו Gadi להנחת חברי איגוד. היכן? אודיטוריום מכללת לוינסקי, שושנה פרסיץ 15, תל אביב , יום ג’, 13.03.18 21:00 – 17:30

יצרן תכשיטי אופנה מניו יורק מחפש שותפים עסקיים – במסגרת לוח EEN של לשכת המסחר אנו מקבלים פניות מהלשכה של עסקים מחו”ל לשת”פים. נא להיכנס ללינק. מספר הצעות קונקרטיות מחו”ל נשלחו לחברי איגוד החודש.

מדיניות החזרת מוצרים במכירה באינטרנט – חברת אגס ותמר הביאה השבוע לידיעתי את ההבדל בין החזרת תכשיט מלקוח בחנות למול החזרה מרכישה באתר. תכשיטים הנמכרים בחנות נחרגים בחוק הגנת הצרכן – מדיניות ביטול עסקה 2010 , ביטול עסקת תכשיט תתבטל רק בתכשיטים עד 3000 ש”ח ועד יומיים מהרכישה. במקום 14 יום בשאר המוצרים.

השאלה מה קורה בתכשיט שנרכש באתר חברתכם? התשובה מאכזבת: עסקאות באינטרנט הן עסקאות מכר מרחוק ולכן חל  סעיף 14 ה’ לחוק – ביטול תוך  14 יום, אף אם נעשה בהם שימוש. ללא הגבלה של הסכום ששולם עבור המוצר. אם  התכשיט יוצר במיוחד עבור הלקוח אין אפשרות ביטול. מאמר המדיניות לביטול עסקה להלן בהמשך הירחון.

הנחת דמי טיפול לשכה למשלוחי קרנה – כידוע לשולחי הק.ר.נ.ה (דוגמאות מתועדות למעברי המכס) לשכת המסחר שינתה את מחירי דמי הטיפול וההנחה הצטמקה ל- 10% למשלוחים עד 33,000$, בעקבות בקשותינו נאותה הלשכה להקל עלינו, ההנחה תעמוד על 35%.

ביטוח אשראי וחבות מוצר – שני הביטוחים החשובים, ביטוח אשראי המקנה ביטוח עסקה במקרה הונאה (עקיצות) בארץ ובחו”ל וביטוח חבות מוצר הנדרש ע”י חברות גדולות במשק הנמנעות מחשיפת תביעות בהקשר לממכר. הללו לא קלים להשגה ויקרים בצורה קיצונית, לא מעט חברות הציגו עצמן כנותנות שירות לביטוחים החשובים עד שהגענו למקור – כלל ביטוח. פתחנו במו”מ לקבלת תנאים מועדפים. פרטים בהמשך.

ימי חופשה לעובדים בפורים? – המחלקת המשפטית בלשכת המסחר ריכזה לנו את סוגיית ימי החופשה של העובדים:

שעות עבודה בחג פורים


ככלל חג פורים אינו נמנה עם  חגי ישראל, בהם זכאים העובדים להיעדר מהעבודה בתשלום. על כן, ימי החג נחשבים כימי עבודה רגילים הן מבחינת שעות העבודה והן מבחינת התשלום בגינם.


עם זאת, במקומות עבודה מסויימים חג פורים נחשב ליום בחירה בתשלום, ללא ניכוי מהשכר או ממכסת החופשה השנתית של העובד. מדובר למעשה ביום חופשה בתשלום, לו זכאי העובד בנוסף לימי החג הכללים במשק ולימי החופשה השנתית המגיעים לעובד מכוח החוק. מקור הזכות הוא; הסכם קיבוצי ו/או צו הרחבה ו/או הסכם אישי ו/או נוהג במקום העבודה.

על פי ההסכם הקיבוצי בענף היבוא המסחר והשירותים, שחל על מעסיקים בענפי היבוא ו/או הסיטונות ו/או השירותים ו/או חברות היצוא הכלליות ו/או סוכני סחר חוץ ובענפים שבנספח מס’ 1 להסכם,  עובד זכאי ליום בחירה אחד על חשבון המעסיק מתוך הרשימה הבאה: פורים, הושענה רבא, ערב יום כיפור, אחד במאי, תשעה באב, יום הזכרון, וכל יום שיוכרז עליו כשבתון במדינה.

עובדים שאינם זכאים ליום בחירה על חשבון המעסיק מכוח הסכם קיבוצי/צו הרחבה חוזה אישי או נוהג, יהיו רשאים (על פי חוק חופשה שנתית) להיעדר בפורים, שושן פורים או תענית אסתר (או כל יום אחר המנוי בתוספת לחוק חופשה שנתית), על חשבון מכסת ימי החופשה השנתית שלהם  ובלבד שהודיעו  על כך, למעסיק  30 יום מראש, כנדרש בחוק. מובהר כי  עובדים שיצאו לחופשה במהלך החג כאמור, יקבלו דמי חופשה בגובה השכר הרגיל וימי החופשה ינוכו ממכסת ימי החופשה השנתית שצברו.

מאמר מקצועי 

זוכרים שכתבתי שמעצב בבית העסק זה העתיד? זוכרים שעיצוב תכשיט הוא הגורם לקנייה מספר 1 ? הגב’ בתיה וונג, ס. מנהל מחלקת הצורפות בשנקר מסבירה על חשיבות השמת בוגרי המחלקה בתעשיית התכשיטים:

מצב התעשיות כולן השתנה לחלוטין בשני העשורים האחרונים:

1.     שינוי גדול באופי תעשיית התכשיטים בעקבות תחרות במחירי הייצור בארצות אחרות

2.     שינויים גדולים בהרגלי הקנייה

3.     המהפכה הדיגיטאלית שעוברת על העולם  ומשנה לחלוטין את דרכי הייצור והשיווק .

הייחוד של שנקר כבית ספר גבוה לעיצוב הינו הקשר שלו לתעשייה. בהיסטוריה של שנקר, בכל תחומי מגמות העיצוב אנחנו רואים בוגרים מוצלחים ש”עשו את זה” גם בארץ וגם בעולם ושינו את התעשייה (ראה את תחום האופנה הישראלית שאי אפשר לדמיין היום ללא בוגרי שנקר).

ענף התכשיטים בארץ, היה והינו עדיין משפחתי וחושש מחדשנות. אלו היו פני התעשיות המסורתיות . ענף התכשיטים לא השכיל, כמו ענף האופנה להבין שהחדשנות האופנתית והטכנולוגית הם שם המשחק.  

מה מקומו של מעצב במפעל תכשיטים?

המעצב, בוגר שנקר הוא אדם המנתב את כשרונו האמנותי, את היצירתיות ואת הידע הטכנולוגי אותו רכש בארבע שנות לימוד אינטנסיביות – לעיצוב תכשיטים.

בוגר שנקר התנסה בשנות לימודיו בעשייה מסורתית כמו צורפות קלאסית ומודלים לתבניות גומי אך השקיע רבות והינו בעל ידע רב בתחום העיצוב הדיגיטאלי והדפסות התלת ממד. הוא נחשף לטכנולוגיות לעבודה בחומרים חדשניים כמו החומרים הפלסטיים למיניהם. הינו בעל הבנה בתחום המיתוג.

מהיכרות רבת שנים עם התעשייה הישראלית גם כיצרנית אני יודעת שבעלי המפעלים אינם תופסים כלל מהו מעצב. הם רואים במעצב מודליסט. זוהי כמובן טעות.  המעצב הינו פונקציית מפתח בייצור. המפעל כולו עומד או נופל על המוצר.

בעל מפעל הרוצה להזניק לחדש ולפתח ואולי פשוט להציל את העסק שלו חשוב שיעבוד עם מעצב. עליו לפתוח בפניו באופן מלא את הנעשה במפעל:

·        המוצרים הקיימים

·        טכנולוגיית ותהליכי הייצור שלו

·        ארצות היעד וקהל היעד

·        שיטות  העבודה במפעל

·        מחיר המוצר המועדף עליו

·        הצלחותיו וכישלונותיו בשנים האחרונות

·        אופן השיווק

·        המיתוג הקיים

·        תגובות השוק על המוצרים הקיימים וכן הלאה.

המעצב הצעיר כיום קשוב לשוק המקומי והבינלאומי ובפרט לקהל הצעיר העצום ויוכל בעצה אחת עם בעל המפעל לנסות ולהציע חדשנות במוצר, חדשנות וייעול בדרכי הייצור בגישה השיווקית ובעיקר במיתוג עכשווי של המפעל והמוצרים. בעל מפעל הלוקח מעצב צעיר וחושב: בוא נראה מה הוא יודע שאני לא יודע ומצפה שבתוך חודש המעצב החדש יכפיל את היקף המכירות פשוט לא מבין דבר.

זהו תהליך של עבודה ביחד, שינויים במוצר, בתהליך הייצור בשיווק אולי בפנייה לקהל יעד חדש וכן הלאה. זה לוקח זמן.

ושוב אני חוזרת, המחשבה על מעצב כמודליסט היא טעות. בוגר שנקר הוא בעצם היי-טקיסט ולא מודליסט בשכר מינימום, בהתאם יש להציע לו משכורת טובה כדי שיחשיב את מקום העבודה כמקום בו יוכל לפתח את יכולותיו ולתרום מן הידע שברשותו. העיצוב, במהותו, הוא מקצוע שנולד עם המהפכה התעשייתית כאשר מישהו היה חייב לתת צורה למוצר אותו מייצר המפעל.

ביטול עסקה בחנויות תכשיטים

עו”ד שושנה רבינוביץ

כל עסק מעוניין לשווק ולמכור את מוצריו לשביעות רצונם של לקוחותיו. אם לאחר ביצוע העסקה מתברר שהיה פגם במוצר, על העוסק לפעול לתיקונו, להחלפתו או אף להשבת התמורה ששולמה על ידי הצרכן.

מה קורה כאשר אין כל בעיה עם המוצר עצמו אך הצרכן מעוניין בכל זאת לבטל את העסקה?

תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה),התשע”א-2010 מסדירות סוגיה זו וקובעות כי במקרים מסוימים הצרכן רשאי לבטל את העסקה ולקבל את התמורה ששולמה, בחזרה.

להלן מובאות עיקר ההוראות הרלבנטיות בנושא ביטול עסקה לענף התכשיטים והשעונים כאשר העסקה מבוצעת בחנות (עסקה פרונטאלית).

מועדי ביטול עסקה של רכישת תכשיטים

יש לאפשר ביטול עסקה של רכישה של תכשיט שהמחיר ששולם בעדו אינו עולה על 3000 ₪. פרק הזמן לביטול הינו מיום הרכישה עד תום יומיים שלאחר הרכישה שאינם ימי מנוחה.

מועדי ביטול לעניין שעונים

פרק הזמן לביטול רכישה של שעון שמחירו מעל 50 ₪, הינו 14 ימים מיום שהצרכן קיבל את הטובין.

מועדי ביטול לעניין מוצרים אחרים שנמכרים בחנות והם באריזה מקורית

פרק הזמן לביטול רכישה של מוצר באריזה מקורית  שלא נפתחה והמחיר ששולם עבורו עולה על  50 ₪ הינו 14 ימים  מיום שהצרכן קיבל את הטובין.

אופן החזרת המוצר

הצרכן חייב להחזיר את הטובין לעוסק והטובין לא נפגמו ולא נעשה בהם שימוש בידי הצרכן.

אופן החזרת התמורה

– ההחזר הכספי יבוצע כנגד הוכחת  קנייה. הוכחת קנייה יכולה להיות חשבונית, סרט קופה, פתק החלפה או כל הוכחה אחרת המעידים על עצם ביצוע העסקה עם העוסק, מועד ביצוע העסקה, הסכום ששולם ואמצעי התשלום.

– העוסק יגבה דמי ביטול של 5% או 100 ₪ הנמוך מבניהם;

– אם  העסקה בוצעה באמצעות כרטיס אשראי ונגבה תשלום סליקה, רשאי העוסק לחייב את הצרכן בתשלום זה, אך עליו להוכיח כי סכום כאמור נגבה ממנו.

– החזרת התמורה תתאפשר אצל העוסק שאצלו נרכש המוצר וכן בכל אחד מסניפי העוסק. הוראה זו לא חלה על זכיין של העוסק ובלבד שהזכיין מציג במקום בולט בעסק הודעה על כך.

מתי לא צריך לאפשר ביטול עסקה

– כאשר התכשיט יוצר במיוחד עבור הצרכן על פי מידות או דרישות מיוחדות.

– כאשר המחיר ששולם עבור התכשיט גבוה מ- 3000 ₪.

– לא ניתן לבטל עסקה ולקבל החזר כספי כאשר התשלום עבור העסקה בוצע באמצעות תו קנייה, שובר מתנה או כרטיס מגנטי.

מועדי החזרת התמורה

ככלל, במועד ביטול העסקה או במועד הקרוב ביותר לכך ולא מאוחר מ-7 ימי עסקים.

– ההחזר ייעשה באותו אופן שנעשה בו התשלום:

– אם התשלום היה במזומן: ההחזר במזומן או בשיק מזומן.

– אם התשלום היה בשיק: אם השיק נפרע – במזומן או בשיק מזומן בתוך חמישה ימי עסקים מהמועד שנפרע. אם לא נפרע – במזומן או בשיק מזומן בתוך חמישה ימים מהמועד שנפרע.

– אם התשלום היה בכרטיס אשראי: אם טרם זוכה חשבון העוסק – יבטל את החיוב. אם זוכה חשבון העוסק, ישיב העוסק לצרכן את הסכום שזוכה בו במזומן או בשיק מזומן או יודיע לחברת כרטיסי האשראי של הצרכן על ביטול העסקה וחברת כרטיסי האשראי תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן מיידית בסכום החיוב ובלבד שהיה באפשרות של חברת כרטיסי האשראי להיפרע מהעוסק בשל העסקה שבוטלה. אם לא ניתן לזכות את כרטיס האשראי של הצרכן, ישיב העוסק את התמורה במזומן או שיק מזומן.

ביטול עסקה של מתנה

גם מתנות ניתן להחזיר (כנגד הוכחת  קניה, כגון פתק החלפה). אבל כל עוד לא חויב חשבון הרוכש, העוסק לא חייב להחזיר את התמורה למקבל המתנה.

– אופן ההחזר כאשר מי שמבטל את העסקה קיבל את המוצר במתנה:

– אם המתנה שולמה במזומן: במזומן או בשיק מזומן.

– אם המתנה שולמה בשיק: אם נפרע – במזומן או בשיק מזומן בתוך חמישה ימי עסקים ואם לא נפרע, החזרת התמורה תהיה בתוך חמישה ימים מהמועד שנפרע.

– אם המתנה שולמה בכרטיס אשראי, החזרת התמורה תהיה במזומן ובלבד שהחשבון של רוכש המתנה חויב.

ניתן לקבל  החזר כספי על  שובר מתנה! לעומת זאת אי אפשר לקבל החזר כספי בגין תו קנייה.

עוד כמה הדגשים

– על עסקאות מכר מרחוק יחולו הוראות ספציפיות בחוק הגנת הצרכן (ככלל, הוראות  מחמירות יותר).

– לגבי טובין שעליהם חלות תקנות ביטול עסקה אין חובה להציג שלט מדיניות השבה בחנות. חובת גילוי זו כן קיימת לגבי מוצרים שעליהם התקנות לא חלות. השלט כאמור יוצב במקום הנראה לעין ובאותיות ברורות, ומפרט אם ניתן להחזיר את הטובין, ההגבלות להחזרה,  תנאי ההחזרה, אופן וסוג ההחזר שיקבל הצרכן. ביקש צרכן להחזיר טובין בהתאם למדיניות כאמור והעוסק לא פעל בהתאם או שהעוסק לא הציג מודעה כלל, רשאי הצרכן להחזיר את הטובין  לעוסק בתוך 7 ימים מיום שסורב, והעוסק חייב להחזיר לצרכן את התמורה ששילם.

_________________________________________________________________

האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי פרטני.

עו”ד שושנה רבינוביץ הינה עורכת דין העוסקת בדיני צרכנות, משפט מסחרי ודיני מסחר בינלאומי.

shosh@law-sr.co.il ,www.law-sr.co.il רחוב אחד העם 35 תל אביב 03-7266111

צפייה 10 תגובות

Opmerkingen

Beoordeeld met 0 uit 5 sterren.
Nog geen beoordelingen

Voeg een beoordeling toe
bottom of page